Volkswagen al meer dan 40 jaar elektrisch
maandag 25 maart 2019
Je verwacht het misschien niet, maar we hebben al tientallen jaren lang ervaring met elektrische auto's. De basis voor de e-modellen van nu werd ruim 40 jaar geleden al gelegd met een elektrisch aangedreven versie van de allereerste Golf. Vele e-modellen volgden. Een overzicht van meer dan 40 jaar elektrische Volkswagens.
1972: De Bulli met een achterin gemonteerde 16kW (22 pk) sterke elektromotor
Onze eerste stappen in elektrisch rijden waren in 1972 met de T2 Transporter. Deze 'Bulli' werd aangedreven door een achterin gemonteerde, 16 kW (22 pk) sterke elektromotor. Loodbatterijen in de vloer zorgden voor de energie. Met een gewicht van 850 kilogram - meer dan een Kever in die tijd woog - brachten ze het totaalgewicht van de T2 Transporter op 2,2 ton. Er werden slechts 120 exemplaren van gebouwd.
1976: De stuwende kracht - Elektro Golf I
Slechts twee jaar na het debuut van de Golf I kreeg het model ook elektro-aandrijving. In technisch opzicht stak deze eerste e-Golf eenvoudig in elkaar. In plaats van de 75 pk benzinemotor werd een elektromotor aan de viertraps automaat gekoppeld. Via een onboard lader en een normaal stopcontact konden de 16,6 Volt loodbatterijen worden opgeladen. Laadduur: zo’n 12 uur.
1981: De stille kracht - Golf I CitySTROMer
Met de Elektro Golf I als basis volgde in 1981 in samenwerking met het Duitse nutsbedrijf RWE de Golf 1 CitySTROMer. Vandaag de dag wordt de CitySTROMer nog steeds gezien als één van de eerste elektrische auto’s die daadwerkelijk dagelijks bruikbaar was. Hij bood ruimte aan vier inzittenden en woog dankzij de loodbatterijen ongeveer 1,5 ton. Met een range van 60 kilometer en een extra laadsessie bracht de CitySTROMer - waarvan er uiteindelijk 25 werden gebouwd - het tot zo’n 100 kilometer per dag.
1985: e-volutie – Golf II CitySTROMer
De tweede CitySTROMer uit 1985 was gebaseerd op de Golf II, maar vertrouwde grotendeels op de bewezen elektrotechniek uit het vorige model. De laadkabel ging schuil achter een klein klepje in de grille. Ook deze CitySTROMer was bij uitstek geschikt voor praktijkgebruik. Een beperkte oplage van 70 auto's volgde, die voornamelijk werd ingezet door diverse bekende nutsbedrijven.
Lees ook
- Volkswagen ID. Buzz Cargo uitgeroepen tot International Van of the Year 2023
- ŠKODA ENYAQ iV uitgeroepen tot Zakenauto van het Jaar 2023
- Onverwachte deals, extra scherp geprijsd: nieuwe Unexpected Deals bij SEAT
- Evolutie voor Audi’s Dakar-strijder
- Stagiaires bouwen ID.5 GTX ‘Xcite’ showcar
- Volkswagen Groep en SEAT S.A. investeren 10 miljard euro om Spanje te elektrificeren
- Hoe bouw je een accupakket in een elektrische auto?
- Audi gaat Apple Music in groot aantal modellen integreren
- Audi ontrafelt 8 mythen rondom autonoom rijden
- Volkswagen start serieproductie ID. Buzz in Hannover