Volkswagen al meer dan 40 jaar elektrisch

Je verwacht het misschien niet, maar we hebben al tientallen jaren lang ervaring met elektrische auto's. De basis voor de e-modellen van nu werd ruim 40 jaar geleden al gelegd met een elektrisch aangedreven versie van de allereerste Golf. Vele e-modellen volgden. Een overzicht van meer dan 40 jaar elektrische Volkswagens.

1972: De Bulli met een achterin gemonteerde 16kW (22 pk) sterke elektromotor

Onze eerste stappen in elektrisch rijden waren in 1972 met de T2 Transporter. Deze 'Bulli' werd aangedreven door een achterin gemonteerde, 16 kW (22 pk) sterke elektromotor. Loodbatterijen in de vloer zorgden voor de energie. Met een gewicht van 850 kilogram - meer dan een Kever in die tijd woog - brachten ze het totaalgewicht van de T2 Transporter op 2,2 ton. Er werden slechts 120 exemplaren van gebouwd.

1976: De stuwende kracht - Elektro Golf I

Slechts twee jaar na het debuut van de Golf I kreeg het model ook elektro-aandrijving. In technisch opzicht stak deze eerste e-Golf eenvoudig in elkaar. In plaats van de 75 pk benzinemotor werd een elektromotor aan de viertraps automaat gekoppeld. Via een onboard lader en een normaal stopcontact konden de 16,6 Volt loodbatterijen worden opgeladen. Laadduur: zo’n 12 uur.

1981: De stille kracht - Golf I CitySTROMer

Met de Elektro Golf I als basis volgde in 1981 in samenwerking met het Duitse nutsbedrijf RWE de Golf 1 CitySTROMer. Vandaag de dag wordt de CitySTROMer nog steeds gezien als één van de eerste elektrische auto’s die daadwerkelijk dagelijks bruikbaar was. Hij bood ruimte aan vier inzittenden en woog dankzij de loodbatterijen ongeveer 1,5 ton. Met een range van 60 kilometer en een extra laadsessie bracht de CitySTROMer - waarvan er uiteindelijk 25 werden gebouwd - het tot zo’n 100 kilometer per dag.

1985: e-volutie – Golf II CitySTROMer

De tweede CitySTROMer uit 1985 was gebaseerd op de Golf II, maar vertrouwde grotendeels op de bewezen elektrotechniek uit het vorige model. De laadkabel ging schuil achter een klein klepje in de grille. Ook deze CitySTROMer was bij uitstek geschikt voor praktijkgebruik. Een beperkte oplage van 70 auto's volgde, die voornamelijk werd ingezet door diverse bekende nutsbedrijven.

1993: Een grote stap vooruit - Golf III CitySTROMer

In 1993 was de derde CitySTROMer voor het eerst ook te koop voor het grote publiek. Dit model - dat met partner Siemens werd ontwikkeld op Golf 3-basis - had een range van 90 kilometer bij een constante snelheid van 50 km/u; destijds een indrukwekkende prestatie! De batterij was in slechts 1,5 uur tot 80% op te laden. Ook toen al experimenteerden wij bijvoorbeeld met energierecuperatie via de remmen; inmiddels een gebruikelijke feature voor elektrische en hybrideauto's.

2010: De revolutie - Golf VI Blue-e-Motion

Tijdens de e-mobility top in Berlijn presenteerden we in 2010 de Golf Blue-e-Motion, een ware e-revolutie in rijbereik en -prestaties. De Blue-e-Motion symboliseerde het begin van een nieuw, emissievrij tijdperk. Voorzien van tal van innovaties zette dit prototype de toon voor de huidige productieversie van de e-Golf.

2013: Emissievrije serieproductie - e-Golf

De huidige e-Golf die in 2013 volgde, is de allereerste in serie geproduceerde Volkswagen met volledig elektrische aandrijving. De krachtige elektromotor heeft een vermogen van 100 kW (136 pk) en levert 270 Newtonmeter aan trekkracht; een combinatie voor volop rijplezier. Net als het aandrijfsysteem is de lithium-ion batterij in eigen beheer ontwikkeld en verwerkt in de bodem van de auto. Hij is in slechts 20 minuten voor 80% op te laden bij een CCS laadstation. In zijn huidige vorm heeft de e-Golf een WLTP-range tot 230 kilometer.

 

Terug naar overzicht