Evolutie voor Audi’s Dakar-strijder
dinsdag 4 oktober 2022
Nadat de Audi RS Q e-tron afgelopen maart in Abu Dhabi zijn eerste woestijnrally won, staat nu de evolutieversie klaar. Het innovatieve prototype is ingrijpend verbeterd voor de Rallye du Maroc 2022, die als ultieme voorbereiding geldt voor de Dakar Rally 2023. De carrosserie is compleet nieuw en lichter, wat het totaalgewicht en zwaartepunt van de auto verlaagt. Ook de efficiency van de elektrische aandrijving is verder verbeterd. De RS Q e-tron heeft nu de toevoeging ‘E2’ in zijn naam gekregen; een knipoog naar de iconische Audi Sport quattro, de evo-versie van de legendarische Groep B rallyauto uit de jaren ‘80.
Voor de E2 staken de coureurs, navigatoren en engineers de koppen bij elkaar om de Audi RS Q e-tron nog competitiever te maken. Van het vorige model is niet één carrosseriedeel overgenomen. Om aan de voorgeschreven binnenafmetingen te voldoen, is de cockpit nu aanzienlijk breder. Ook de voor- en achterpanelen zijn opnieuw ontworpen. Alle aanpassingen hebben geresulteerd in een forse gewichtsvermindering. Hoewel auto’s in de T1U-categorie - waarin de RS Q e-tron E2 valt - komend jaar zelfs zwaarder moeten zijn (2.100 kg ipv 2.000 kg) was de rallyauto van Audi voorheen al te zwaar, waardoor de afslankkuur ondanks de nieuwe reglementen meer dan welkom is.
Het aerodynamische concept van de carrosserie tussen het front en de achterzijde is eveneens volledig nieuw. Het breedste punt is nu de cockpit, terwijl de carrosserie naar onderen taps toeloopt. Audi heeft de spatborden verwijderd die zich achter de voorwielen bevonden en de overgang naar de portieren vormden. Hierdoor hebben de ontwerpers gewicht kunnen besparen en de totale luchtweerstand met ongeveer 15 procent verminderd. Dit verandert niets aan de topsnelheid; die blijft reglementair beperkt tot 170 km/u. De verbeterde luchtstroom biedt echter een groot voordeel dat het stroomverbruik van de elektrische auto vermindert.
Geoptimaliseerd energiebeheer
De elektrische aandrijflijn van de Audi RS Q e-tron E2 bestaat uit een verbrandingsmotor en een generator, plus een hoogspanningsaccu en twee elektromotoren op de voor- en achteras. Energiemanagement speelt een cruciale rol. De elektronische besturing van de complexe elektrische aandrijving heeft zich inmiddels bewezen. Alleen in extreme gevallen ontstonden er uitdagingen, waarbij er kortstondig teveel vermogen werd geleverd, in situaties waarin de wielen bij het springen of op oneffen terrein weinig contact met de grond hadden. Dat is bij de nieuwe E2 opgelost door een verbeterde vermogensregelaar en finetuning van de software.
Lees ook
- Volkswagen ID. Buzz Cargo uitgeroepen tot International Van of the Year 2023
- ŠKODA ENYAQ iV uitgeroepen tot Zakenauto van het Jaar 2023
- Onverwachte deals, extra scherp geprijsd: nieuwe Unexpected Deals bij SEAT
- Stagiaires bouwen ID.5 GTX ‘Xcite’ showcar
- Volkswagen Groep en SEAT S.A. investeren 10 miljard euro om Spanje te elektrificeren
- Hoe bouw je een accupakket in een elektrische auto?
- Audi gaat Apple Music in groot aantal modellen integreren
- Audi ontrafelt 8 mythen rondom autonoom rijden
- Volkswagen start serieproductie ID. Buzz in Hannover
- SEAT Voorjaarsacties